Harapan Dan Wawasan Guru Cemerlang
NAOMI
RANJITHAM A/P K. JAMBUNATHAN
Esei
di bawah adalah Esei ke 2, hasil tulisan Cg Naomi Ranjitham A/P K.Jambunathan
untuk melayakkan beliau mengisi borang kenaikan pangkat baru-baru ini,
Terima kasih kepada beliau kerana sudi berkongsi dengan rakan-rakan guru
di dalam blog sekolah ini. Selamat Membaca..
“Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan
Negara” merupakan tema hari Guru tahun 2012. Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
dalam perutusan Hari Guru telah menyatakan bahawa sebagai golongan professional
yang menjana dan menjuarai perubahan, warga guru perlu peka dan bersedia untuk melengkapkan
diri menjadi guru yang inovatif supaya berupaya menjana idea, konsep atau
strategi baru yang boleh mempertingkat amalan berkesan dalam menyampaikan ilmu
kepada generasi anak didik. Menurut beliau, guru yang inovatif juga
berkemampuan mencipta kelainan atau modifikasi menggunakan unsur dan sumber
sedia ada serta menjelmakannya sebagai elemen sintesis yang memudah dan
melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, seorang guru
inovatif juga mempunyai tahap ketekunan yang tinggi, belajar daripada
kesilapan, menyusun dan mengurus idea secara perekodan sistematik serta
sentiasa cenderung mendapatkan pengetahuan baharu. Natijah yang akan dihasilkan
ialah modal insan yang berpengetahuan dan bermaklumat serta berinovatif dalam
memajukan teknologi, berkebolehan mencerna dan mengadaptasikan teknologi dan
seterusnya berupaya mengembangkan idea-idea. Harapan dan wawasan saya adalah
untuk memenuhi seruan tersebut kerana apa yang diperkatakan oleh Ketua Pengarah
dalam ucapan beliau adalah merupakan falsafah hidup saya yang sentiasa
mempengaruhi budaya kerja dan amalan hidup saya sebagai seorang guru.
Sumber : Google. Abangshah.com |
Berdasarkan konsep guru
cemerlang, seorang guru cemerlang ditakrifkan sebagai seorang guru istimewa,
dedikasi dan bermotivasi, yang mempunyai kemahiran dan kepakaran yang tinggi
dalam bidang tugasnya, hasil dairpada himpunan pelbagai pengetahuan dan
pengalaman yang luas dan berterusan pada sepanjang tempoh perkhidmatannya. Saya berasa sangat puas dan bertuah kerana
telah diberi peluang bertugas sebagai seorang Jurulatih Negeri semenjak 2002
dan seorang Guru Cemerlang semenjak 2010 kerana saya mempunyai keinginan kuat
untuk mengkongsikan pengalaman dan pengetahuan saya yang luas dan, yang lebih
penting, untuk menginspirasikan guru-guru lain dengan keghairahan yang saya
rasa terhadap kerjaya saya sebagai
seorang guru.
Saya juga berpegang kuat
kepada kepercayaan bahawa tanggungjawab utama seorang guru adalah untuk
membentuk modal insan yang seimbang dan sempurna, berpersonaliti unggul,
berfikiran dan berbudaya kelas pertama yang “menguasai ilmu dan kemahiran
tinggi, menjunjung nilai budaya bangsa,
memiliki semangat patriotisme yang utuh, mempunyai daya saing yang
tinggi dan berwibawa” (Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010). Sebagai seorang Guru Cemerlang saya ingin memastikan
bahawa saya sentiasa melaksanakan amanah yang diberi penuh dedikasi,
bertunjangkan integriti dan berlandaskan etika perkhidmatan ke arah mewujudkan
modal insan yang unggul. Budaya kerja saya mesti dapat diteladani oleh rakan
sekerja dan juga para pelajar.
Sumber : Google. Gambar Hiasan.. |
Saya percaya bahawa
sekolah merupakan institusi yang paling ideal dan penting untuk melahirkan
modal insan yang dihasratkan oleh Falsafah Pendidikan Kebangsaan, yang
menekankan pentingnya pendidikan dan pembinaan insan yang holistik dan
menyeluruh, merangkumi aspek intelek, emosi, jasmani dan rohani dalam domain
kognitif, afektif dan psaikomotor. Sekolah merupakan sebuah masyarakat kecil di
mana nilai-nilai dan ciri-ciri kemanusiaan yang baik boleh dipupuk dan
diterapkan dalam kalangan pelajar bak kata pepatah melentur buluh biarlah dari
rebungnya. Institusi sekolah seolah-olah satu mikrokosma kehidupan masyarakat
Malaysia di mana setiap anggota sekolah mempunyai peranan-peranan yang ditetapkan
dan saling berkait. Mereka berinteraksi dan aktiviti-aktiviti diaturkan
mengikut budaya dan peraturan-peraturan sekolah. Sebagai seorang Guru Cemerlang
peranan saya adalah untuk memimpin dan membimbing warga sekolah serta
menyumbang tenaga ke arah mencapai hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan
tersebut melalui program-program dan budaya sekolah yang sihat dan kondusif.
Sehubungan dengan itu,
sejak 2004 saya telah merancang, mengendalikan dan menyeliakan Program Tiga M
(PROTIM) di sekolah saya untuk memastikan pelajar tingkatan satu yang buta
huruf dan buta angka tidak ketinggalkan dalam pelajaran. Di bawah program
tersebut, setiap orang guru dipertanggungjawabkan mengajar Kelas PROTIM
sekurang-kurangnya sekali seminggu untuk memastikan pelajar yang lemah diberi
sokongan yang cukup untuk membantu mereka mengatasi kelemahan dan masuk dalam aliran
utama dalam satu masa yang singkat. Harapan saya adalah semoga program ini akan
memastikan setiap pelajar di sekolah saya apabila menamatkan pelajaran mereka
selepas tingkatan lima mempunyai kemahiran dan pengetahuan yang cukup untuk menghadapi
cabaran dunia kerja dan menyumbang kepada pembangunan negara.
Cg Naomi bersama rakan-rakan guru yang lain menyertai koir hari guru |
Dalam bidang kepakaran
saya, Bahasa Inggeris, saya sentiasa berusaha untuk memastikan pelajar diberi
kemahiran-kemahiran yang membolehkan mereka menguruskan perkembangan diri
mereka sendiri dalam penguasaan Bahasa Inggeris. (Enabling skills) Sebagai
contohnya, saya sentiasa mementingkan penggunaan kamus, khasnya penggunaan
simbol-simbol fonetik yang membolehkan mereka memastikan sebutan mereka adalah
tepat. Harapan saya adalah apabila mereka masuk ke arena kerja sebagai pakar
dalam bidang-bidang sendiri, mereka akan dapat menggunakan Bahasa Inggeris yang
tepat pada tahap yang tinggi dan akan dapat memberi imej yang baik kepada orang
lain. Saya juga telah diberi peluang untuk menjalankan bengkel dan ceramah
untuk pelajar-pelajar di sekolah lain di Miri. Hal ini adalah antara pengalaman
yang sangat memuaskan untuk saya kerana dapat menyumbang kepada perkembangan
dan kejayaan generasi muda.
Saya
juga berhasrat membantu guru sekolah saya dan juga guru dari sekolah-sekolah
lain untuk meningkatkan kebolehan menggunakan Bahasa Inggeris dengan yakin dan
tepat dan juga menggunakan kaedah-keadah mengajar yang menarik, berinovatif dan
berkesan. Saya telah menjalankan beberapa Bengkel bekenaan dengan sebuatan
Bahasa Inggeris untuk guru-guru Matematik dan Sains di bahagian Miri. Selain itu
saya telah juga menjalankan sesi peningkatkan prestasi guru Bahasa Inggeris dan
guru MUET di beberapa buah sekolah di Miri dan telah berkongsi inovasi pengajaran
dan pelajaran yang saya telah hasilkan. Saya telah juga memuat naik modul
pengajaran yang dibina sendiri untuk dikongsikan dengan guru-guru melalui
Portal Guru Sarawak, Engkabang.net. Saya sangat-sangat ingin terus berkhidmat
sebagai seorang penceramah kerana dengan membantu guru-guru Bahasa Inggeris
yang lain, saya juga dapat membawa kesan positif ke atas prestasi pelajar
secara tidak langsung.
Timbalan Perdana Menteri Merangkap Menteri Pelajaran |
Menteri Pelajaran Malaysia, Tan Sri Muhyiddin
Yassin, semasa berucap pada majlis pelancaran perayaan Hari Guru Kebangsaan
ke-41 tahun ini, telah mengajak guru supaya sentiasa berfikir di luar kotak
untuk menjadi kumpulan berinovasi bagi mendepani cabaran besar era globalisasi
yang berkembang berteraskan ilmu dan inovasi. Sebagai seorang Guru Cemerlang
saya menganggap seruan ini sebagai satu cabaran kepada saya untuk terus
meningkatkan kemahiran saya sendiri dan juga untuk membantu guru lain
mentransformasikan diri mereka menjadi guru “inovatif, proaktif, berdedikasi
dan berdaya saing.”(Perutusan Hari Guru 2012
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia)
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia)
Terima kasih Cikgu..
Pengetua.